fredag 11 maj 2018

Benchmark i skrik - head voice och falsett: En Sång Från Notre Dame, osv


Klipp.


Kids - don't try this at home. Åtminstone väldigt sällan, för man ska inte sjunga såhär dåligt (med strain, excessive brightening/larynx hightening, ostabilt vibrato/tremolo, dålig resonans/få övertoner, supertydliga passages, jarring resonance modifications/genrebyten, och allmänt skrikigt) förutom möjligtvis om man som jag har fått för sig att man skulle vilja kunna sjunga "En Sång Från Notre Dame" kvalitativt nån gång och därför har tänkt spela in sig själv sjunga den då och då för att kunna se om det blir någon jäkla progress eller inte, och förhoppningsvis se det här klippet i framtiden och tänka herrejisses - jag har visst blivit bättre! I den mån jag överhuvudtaget ska träna på den här låten bör jag ju göra det med en transponerad variant, såklart, men jag har tänkt lämna den ifred och ha "Singing 101" som prio till vardags. And yeah it's not only about them high notes, men just den här sångpassagen är ganska talande för ens generella sångförmåga då den spänner precis två oktaver och därmed kräver en jäkla massa för att låta bra och hålla ihop igenom det hela. Min prestation på the middle-/high notes är extra dålig för att jag la så mycket krut på att förbereda mig för dom sista två noterna genom att "skifta gear" (fast inte i bemärkelsen att shifta gears från thyroarytenoid till cricothyroid dominant production då, åtminstone inte enbart) och jump the shark innan jag egentligen behövde det (annat än för min generella rädsla för att ta höga toner).


Jag är frustrerad över att nedslipningen av mitt adamsäpple verkar ha förkortat mina stämband något (ett gammalt inlägg om det här, och ett nytt inlägg om det här), minskat min range, och därmed även tvingat mig att bli mer nasal när jag sjunger för att det inte ska bli alltför mycket strain eller låta breathy i större utsträckning än pre-surgery, which is why jag ibland tränar på att inte sjunga nasalt (något som förvisso är bra att träna oberoende av om man råkat ut för en "anterior commissure detachment" i samband med ens "tracheal shave" eller inte, och förmodligen även om man kör country eller what have you där man twangar friskt) och håller mig för näsan i den andra tagningen. Den andra tagningen är bättre på dom flesta sätt, och särskilt slutnoten där har fullare resonans (bättre balans, "chiaroscuro") och är mer passande för det musikaliska och smått operatiska soundet i låten. Och ja, den sista noten är 15 sekunder lång och jag höll ut i båda tagningarna, fast knappt, vilket är anmärkningsvärt då högre noter ju ska kräva mindre luft, och jag kan hålla ganska mycket lägre noter i 15 sekunder. Har säkert något med dålig teknik/strain att göra, eller att jag behövde sjunga väldigt starkt för att ta noten överhuvudtaget, because surgery or not så kan jag ju bara bli bättre (which is a nicer way of saying att jag är allmänt dålig på sångteknik och har inte tunnat stämbanden särskilt mycket). But enough about that, now let's get to some more head voice screaming.

Klipp.

I klippet ovanför hör vi två E5, två F5 (varav ett låter som falsett?!), två F5 + falsett-G#5, B5 i falsett, och D#5 i något slags försök att "sjunga" snarare än enbart ta ton. Och angående den potentiella falsetten - alltså att this point vet jag liksom knappt ens vad som är vad, och det jag går efter primärt för att bedöma huruvida något är falsett eller inte är "känslan", ljudet, och hur jobbigt ljudet är att framställa, men; känslan kan ju vara en effekt av ljudet och hur jobbigt ljudet är att få fram; ljudet kan vara ett resultat av teknik/resonans; och hur jobbigt ljudet är att få fram kan vara ett resultat av den typen av ljud jag producerar (stil/teknik), snarare än huruvida det är falsett eller head voice jag producerar ljudet med/i. Jag menar att sjunga exempelvis E5 i någorlunda ren och stark falsett är i sig inte särskilt jobbigt, men det betyder ju inte att dom tonerna jag tar i videon som är skitjobbiga därmed inte är falsett, även om jag då skulle tippa på att så är fallet, utan att för den sakens skull ens ha gett mig på att definiera vad falsett är för någonting, exakt, och hur det skiljer sig från huvudröst.


Det är fortfarande en massa saker jag inte fattar vad gäller sång, som det faktum att jag hört sångpedagoger på youtube påstå att man ska vowel modifya på höga noter så dom blir "darkened", eller "mer rounded" (fast det senare kanske primärt är för att hitta falsett som inte är breathy lättare), och detta inte för soundets skull utan för att det skulle göra det enklare att sjunga högt, men jag tycker det är lättare att nå höga noter om jag snarare öppnar munnen mer (spreadar/beltar snarare än roundar), eller använder "mindre" vokaler som är mer brighta, som 'ee' och 'ae'. Testar mig fram som vanligt i sångdjungeln där ute med andra ord, och letar fortfarande efter någon som kan coacha mig mot betalning i annan form än pengar, so keep me och arbetslösa kulturarbetare in mind, arigato gozaimasu haaaiii!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar