tisdag 6 september 2016

Nyhet/Artikel - Lilly Wachowski, Like Her Sister, Comes Out as Trans



Länk.

Det här har jag helt missat! Eller ja jag missade inte att Lana kom ut för några år sedan, och hennes härliga HRC Visibility Award Speech i synnerhet, men att Lilly hade joinat förstod jag inte. Antar att det numera är en omöjlighet att se The Matrix utan att ta det faktum att skaparna av trilogin båda är trans i beaktande (1, 2) . Alltså hela trilogin är så open ended och universell att man kan se den med väldigt många olika glasögon (gnosticism, hacktivism, och integralt evolutionerande being some of my favorites - systrarna har t om sagt att de finner integral teori intressant och lät Ken Wilber vara en av två filosofer som var med på ett av kommentatorspåren till den stora dvd-utgåvan), men jag tänker ändå att trans-glasögonen är mer aktuell än de flesta andra, because obvious reasons are obvious. Trodde inte att Matrix-trilogin skulle följa med mig så långt upp i vuxenåldern, hade en period när jag började tycka den mest var en lite lagom cool-töntig, nostalgisk men snabbt föråldrad skildring av Platons grott-allegori, men i takt med att jag fördjupat min förståelse av världen och upptäckt zenbuddhism, integralteori och esoterisk mysticism, så har jag bara blivit desto mer fascinerad av trilogin, särskilt tvåan som numera är min favorit men inte var det när trilogin färdigställdes. Ser fram emot att se om filmerna med vetskapen att de är gjorda av ett par skitcoola transsystrar. Hur många filmer kan man säga det om, egentligen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar