lördag 24 juni 2017

Fuskdag - mistakes were made


I tisdags åt jag 6000kcal, av misstag.


What the fuck happened, you ask? Well, jag har käkat LCHF i snart en månad nu, och skulle ha en refeed day i veckan då jag tänkte fokusera på att äta massa kolhydrater för att se om det skulle göra någon skillnad för min träning och mitt allmänna välmående. Jag tänkte att jag skullle äta precis vad jag ville, när jag ville.

 
... And so I started out with pasta, the breakfast of champions and nectar of Gods, the sweet ambrosia of beasts, men, and half Gods alike. När jag således hade ätit upp denna sweetest of perfections I proceeded with yet another filling. Något hade väckts inom mig. Detaljerna för dagen är egentligen irrelevanta - suffice to say att det fortsatte som det började, and we know that whatever is begun in beast/predator mode ends in... pray mode?

 

...


Till slut var jag uppe i 5000kcal och skulle iväg och dansa på dansakademins pröva-på-dagar. Det gick ganska bra, jag kände mig inte det minsta tung (förutom i skallen av att försöka koordinera kroppen), och när jag kom hem var jag vrålhungrig, igen, och tryckte således i mig ännu mer pasta.


And so - yeah. Dagen efter började jag med träning och sedan en del kokosfett för att hjälpa min kropp att återgå till ketosis. Överlag mådde jag bra både under fuskdagen och efteråt, men jag undrar likväl vad effekten av denna fuskdag blivit för min diet. Jag menar nu har det gått ett par dagar sedan fuskdagen, och då väger jag ändå ett halv kilo mer än vad jag gjorde innan fuskdagen - detta trots att jag kör på kaloriunderskott varje dag (oklart hur mycket exakt, men jag kan ju äta 1000kcal mer/dag utan att gå upp i vikt). För ett år sedan när jag kvalificerade till SM i styrkelyft och sedan skulle deffa ner mig till SM-veckan så upptäckte jag att det var grymt svårt med mina extremt låga testonivåer, och jag tror banne mig det kan vara nästan lika svårt även om jag bara äter fett i princip, då det som sagt gått en månad snart på kaloriunderskott och det mesta som hänt på vågen hände precis i början då jag slutade bära runt på så mycket vatten som man gör när man käkar kolhydrater. Jag tränar varje dag, ibland två gånger om det ovanpå intervall-träningen blir dans av något slag, och jag promenerar cirka fyra timmar/dag på mitt gångband och svettas en del under tiden, men likväl är the days of yore abs (or rather mine) long gone, yonder the set point weight bullshit - absent, if you will.



Liksom herregud räcker det inte med att jag är konstant hungrig och käkar 1000kcal mindre om dagen än vad jag hade velat? Det är först när man varit med om both sides of the coin som man förstår hur lite som är upp till en själv vad gäller vikt, och hur mycket som är avhängigt ens hormonella nivåer, det vill säga heaven sent, because I'm the same fucking person och trots att jag deffat ner mig en massa varje år och ibland flera gånger/år innan så hjälper den erfarenheten och kunskapen mig ingenting för nu är det som att kroppen vill hålla fast vid fettet vad jag än gör - LCHF be damned.


I vilket fall så tror jag på fuskdagar, både av praktiska och teoretiska skäl, så jag tänkte ha dom varannan vecka eller så, men då kommer jag inte låta mig själv ha free reigns som i tisdags, liksom. Tråkigt att behöva räkna kalorier på en dag som är till för att vara värsta topsy-turvy orgien, but we gotta grow up sometimes, yeah?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar