Jag gjorde ett inlägg om det lesbiska paret i Wynnona Earp, och den som följt min instagram har nog märkt att jag fallit, hårt, för "WayHought", och likaså serien dom är med i. Jag gillar hela grejen, liksom. because "being an Earp" (ovanpå min redan långa lista av fandoms, där min primära förälskelse i BtVS/Angel gör mig till en Scooby first, Angelcake second, Whedonista third, and everything else -th) innebär att vara här och nu, när det händer. Det innebär att vara en del av tidsandan, och att mätta sitt begär efter zeitlust - I mean on top off just getting the experience of watching the awesomeness that is Wynonna Earp to begin with. Att vara en Earp innebär att vara där det händer, synnerligen om man (som jag) expanderar sin fandom till saker utanför själva tv-serien - exempelvis det web 2.0 har att erbjuda.
Earp-teamets presence i social media fick mig att skaffa twitter, for fraks sake - if that's not being a dorky, loving, fangirl - I don't know what is. And speaking of love, så har Katherine Barrell (som spelar officer Haught) transflaggan som header på sin twitter-sida; tre av tjejerna i Earp-teamet gjorde en AMA-tråd på subreditten Actual Lebians; och skådisarna/skaparna i/bakom Wynonna Earp åker till nördmässor inriktade specifikt på hbtq-communityn. The queer is strong in this one, through and through - bortsett möjligtvis från skaparnas egna sexuella identiteter och praktiker (fast att döma av vissas prevalens inom queer popkultur kanske det finns något där ändå, för i min värld så typecastas man inte som queer om man inte har någon koppling till queerkultur - särskilt inte om man är med i indieprojekt - fast det här är i och för sig mest en fördom från min sida). Teamet gör med andra ord mig och många andra queers väldigt glada över att dom finns och bryr sig om oss and actually really have started catering to us.
Hoppas serien inte går samma öde till mötes som Faking It dock, en annan tv-serie som jag älskar och har mycket queera element, blev canned efter tredje säsongen, är en av dom där "everything else" och således gör mig till en så kallad "Karmy". Tittarsiffrorna för Wynonna Earp är inte särskilt höga, och skaparen Emily Andras sa att serien blev förnyad tack vare den väldigt högljudda fanbasen, which is never a good thing (even if it is a really awesome thing - power to the fans!). Jag vet inte hur vanligt det är med tv-serier som inte får fortsätta tills skaparna känner sig färdiga med den, men det är svårt att inte bli konspiratorisk när så många progressiva serier jag följt har ställts in: Firefly, Dollhouse, Veronica Mars, Faking It, Agent Carter. I guess it's the fate of sci-fi/fantastiska tv-serier in general? Man kan ju hoppas att Wynonna Earp lyckas där Firefly misslyckades. With the whole wild wild sci-fi thingy, and, yeah - the not getting cancelled part. Att döma av hur många serier som gått på Syfy verkar ha haft låga tittarsiffror och ställts in, vet jag inte om det faktum att Wynonna Earp inte går på Fox (som ställde in både Firefly och Futurama) i det här fallet är bu eller bä för seriens fortsatta existens.
Två serier som jag älskar och klarade sig "ända till slutet" på Syfy var Warehouse 13 och Battlestar Galactica, so there is hope - även om jag bara hade kallat Warehouse 13 av dom två för "queer", och då i mindre bemärkelse än Wynonna Earp. Om en series queerhet nu spelar in i dess potential canceling. Det gör "det hela" mer spännande, som en följetong, om inget annat. Tanken på att jag kämpar i motvind och kanske får revansch som queer, när det retroaktivt visar sig att jag var en del av tidsandan och då kan skrika mig hes - "I was there!", måste jag erkänna är lite eggande. Det faktum att jag inte vet om Wynonna Earp kommer ställas in gör att hela grejen känns som något aktuellt och levande. Antar att this "grejen" förstärks av samma psykologiska mekanism som företag utnyttjar när dom skapar tillfälliga erbjudanden och således får folk att hetsa, och därmed konsumera, mer.
Det gäller väl mest att inte hamna alldeles för mycket i tidsandans hets - åtminstone bör jag se upp för det. Många är gångerna då jag tittat på en serie och upptäckt att jag enbart fortsätter titta på den för att jag är investerad i den och vill veta vad som ska hända härnäst. Men vad fan, om det faktum att jag blivit beroende av en serie är den primära anledningen till att jag fortsätter kolla på den, då vet jag att det är dags för mig att dra mig tillbaka, säga "yes I can!", dra mig ut - and can that shit.
När det kommer till Wynonna Earp så är dock serien något jag är investerad i med mitt hjärta, snarare än med min bristande impulskontroll eller min vilja att verkligen verkligen vilja tycka om det alla andra tycker om, which was the case with exempelvis Dr Who, och Breaking Bad - both of which I don't get - I mean not really. Wynonna Earp, å andra sidan, talar till mig på ett språk jag verkligen förstår, och detta på ett både intressant, och roligt, sätt. Humorn i Wynonna Earp är underbar på det där dräpande sättet, doing double work för att den är rolig, karaktärsspecifik/utvecklande, och ofta har mer än en betydelse - vilket liksom i BtVS kan få mitt skratt att fastna i halsen när jag inser det seriösa eller vackra i vad som verkade vara ett off the cuff-skämt. Jag kommer att ta upp ett exempel på said artistiska djup, which I'll tie in with the queerness of where I'm going - just you be patient, and watch.
Hell, I'm not even sure att en liten infant i Wynonna Earp season 3 skulle vara särskilt intressant i slutändan (även om det i teorin låter som en cool grej ur ett feministiskt perspektiv), so let's leave it at that. Låt oss istället fokusera på the wins, one of which is hur Wynonna och Doc Holiday hanterar det här med potentiell föräldraskap (huruvida Doc är biologisk fader eller inte är oklart) och Wynonna's graviditet. There is of course the classic "amagad the water just broke!"-scene, och under denna sker följande utbyte mellan de två:
Doc: Contractions are 12 minutes apart. You're dialating.
Wynonna: You read the books?
Doc: The Wikipedia.
Det som ger skämtet djup, och tyngd, är det faktum att det kräver kontext för att uppskattas som mer än ett roligt sätt att påpeka den moderna världens absurditeter, fäders typiskt bristande engagemang i föräldraskapande, eller det faktum att skämtet är roligt i sitt hetsiga och smått förvirrade upplägg så som det äger rum i serien. Jag menar why wouldn't Wynonna know that she's dialating? She's the one having the baby here, and she's actually experiencing the dilations directly! Who is Doc trying to inform, or calm down here - us? Himself? And what gorram "books" is Wynonna even talking about - finns det ett standardverk på mödravårdscentralen som Doc skulle ha tagit sig till eller vadå? Det som ger skämtet djup är att Doc's kommentarer behöver ses utifrån hans egna resa och relation till den moderna världen, of which he is basically a stranger to because he spent the good part of the 20th century (all of it, actually) i en brunn som en häxa kastade in honom i efter att ha gett honom evigt liv, which, by the way, dang. So you understand - Doc är inte så jäkla teknologiskt savvy, och har problem nog med att förstå att rosa inte längre anses vara en manlig färg - kulturen har förändrats minst lika mycket som teknologin under dom 130 år han spenderade ensam, i mörkret. I början av serien använder Doc fortfarande häst som transportmedel, men till slut går han över till bil - och färgar om den från rosa till röd efter att ha förstått att the times indeed have a' changed. Klädesmässigt förblir han en anakronism, men jag menar han vore ju inte samma karaktär om han slutade klä sig som en cowboy, eller - God forbid - blev av med sin cowboy-hatt, which at one point he actually does, and hilarity ensues.
Doc har så mycket karaktär att det faktum att han förlorar sin hatt inte hindrar honom från att göra "the tip" cowboys brukar göra med sina hattar när dom hälsar på kvinnofolk och yppar ett lågt "mam"
Doc's idéer om vad som anses vara manligt eller ej må vara utdaterade på vissa sätt, men samtidigt är han progressiv vad gäller andra, mer väsentliga, aspekter av hans maskulinitet. Det här med teknologi och manlighet är väldigt spännande, för samtidigt som män som grupp i princip styr den teknologiska sfären i dagens moderna värld (män 20-30 är dom som redigerar wikipedia och därmed skapar underlaget för nutidens kunskapsbas, en snedvridning som knappast är neutral, men inte särskilt diskuterad; inte enbart den nya underklassens män som sitter hemma och skriver skit på nätet har större informationellt kapital än kvinnor, utan även de män som lönearbetar med informationsteknik generellt gör det i större utsträckning än kvinnor; the tech giants, ikoner, och inspiratörer of today's world wide web är män som Elon Musk, Bill Gates, och Steve Jobs) och IT därmed är manligt kodat, så är stereotypen av den som sysslar med just informationsteknologi (säg, sitter framför en dator) den av en man som 1) inte är välvårdad som dagens moderna man ska vara, 2) inte har särskilt good luck with the ladies, och 3) inte är så jäkla lyckad i sin manlighet när det kommer till kritan - lacking both masculinity and character.
Doc är stilig, man han är också rugged, och man skulle kunna förvänta sig att hans "old ways" och problem med och distans till modern teknik skulle användas som ett sätt att förstärka hans maskulinitet, och jag bara väntade på någon scen där han skulle få syn på en modern rakapparat och undra vad det var för "devilry", eller få se en vibrator någonstans och fråga Wynonna eller någon annan om dagens män inte visste hur man tillfredsställer kvinnor - thus implying att han med sin vilda västern-attityd minsann hade stake nog och över annars. But nope - Doc börjar istället faktiskt anamma modern teknologi i dom fall då det erbjuds honom (av kvinnorna i hans liv), och när situationen kräver det. När han får en bil i gåva av Wynonna's syster så accepterar han den, men den blir inte en approprierad/uppdaterad penisförlängare - snarare tvärtom (åtminstone till en början) - soon enough ser vi Doc puttra fram i en överhettad bil, huvudet bakom styret, muttrande för sig själv. Likaså försöker han att lära sig använda mobiltelefonen, för att han vet att han med detta verktyg kan vara till större hjälp för Wynonna, och en bättre fader till deras barn, vilket liksom är ett cause värt att förändras och omformulera sin maskulinitet för, och detta trots att han presenteras som någon slags lone wolf från en svunnen tid (vilket också är varför en del av mig önskar att Doc och Wynonna skulle ha fått behålla barnet, så att vi skulle kunna få den där scenen där Doc går runt med sin son i en rosa carriage och mumlar något om tradition).
Doc är inte den enda som bär på en curse (vilket Earp-systrarna ju gör because "sins of the father"), och den förbannelsen som är hans bristande tidsanda vilken tar sig uttryck i problem med modern teknologi drabbar inte bara Doc, utan även dom omkring som interagerar med och är beroende av honom. När en fastbunden Waverly försöker ringa Doc med hjälp av Siri får Siri för sig att Waverly vill ringa Holiday Inn, varpå Wynonna kallar Siri för en "stupid bitch" och systrarna tvingas hitta en annan lösning på problemet - vilket är ironiskt, givet att mobilen ju skulle vara "lösningen" till att börja med (en paradox vi alla är bekanta med vad gäller teknologins konstanta löften om att förenkla våra liv som vi snarare upplever som mer komplicerade ju mer teknologi vi omger oss med). Men om Doc inte har tidsandan så har han definitivt tidslusten, eller åtminstone lusten till Wynonna och att vara en bra person för henne och hennes familj. Givet Doc's tidsliga härkomst är det admirable att han kan se sig som jämlik med, eller rentav underordnad, både en dominant, svart man från militären (Dolls, som Wynonna har som chef och älskare), och en hands-on taking no shit kvinna som Wynonna, och detta inte för att Wynonna är Doc's föredetta bästa väns avlägsna släkting och att han då känner något slags patriarkalt ansvar jämte Wynonna, och inte heller för att Wynonna är "a good shot", vilket ju vore typiskt för en viss sorts maskulinitet som bygger sin identitet på prestation och därmed enbart respekterar andras expertis på vissa stereotypt manliga områden (med tanke på att Doc Holiday anses vara den bästa duelleraren i Earp-universumet vore det väl typiskt om han fann Wynonna som jämlik på grund av hennes fantastiska gun play). Nej, Doc går inte in i dom mansfällorna, och han går heller inte (helt) in i fällan som är att cock-fightas med Dolls över Wynonna - but we're getting ahead of ourselves now.
För att gå tillbaka (eller äntligen komma till) the question of pregnancy, så kan, och brukar, graviditet på film gå fel på alla möjliga sorters sätt - eller inte hända alls. Som Lacy Baugher skriver på themarysue om hur Wynnona Earp hanterar graviditeten jämfört med annan populärkultur: "It’s not an accident that multiple supernatural stories (such as Rosemary’s Baby or Season 12 of Supernatural) feature a woman giving birth to the literal Antichrist. Pregnancy is something to be afraid of, and pregnant women are often portrayed as helpless victims. Here, pregnancy just adds another layer to Wynonna’s already complex character." Jepp - "with great belly comes great responsibility", som Wynonna säger.
Wynonna blir inte "mindre" av sin graviditet som kvinnor tenderar att bli on screen (i mer än en bemärkelse), utan hon får en förnyad motivation att bryta sin family curse, och ser på sin egen roll i världen från en annan vantage point än innan. Sen blir det även tydligt att Wynonna inte låter sig förminskas på grund av sin kvinnlighet och sitt mödraskap när man lyssnar på sakerna hon säger till människor omkring sig som oroar sig för hennes "condition" utan att ha frågat henne om vad som egentligen gäller och om oro överhuvudtaget är justified. Till Doc har hon följande att säga när han oroar sig för henne: “So you think that
because I’m the size of a giant cheeseburger with a baby cheeseburger
inside, and maybe a little hungry right now, that I can’t do my job?” När Dolls säger åt Wynonna att "don't come in hot" när dom ska göra en demon run, så säger Wynonna "Have you met me? I'm always hot". Och slutligen, när Wynonna träffar demonen som potentiellt, kanske, är pappa till hennes barn, och han börjar babbla en massa om hur saker och ting kommer att vara, så har Wynonna bara en sak att säga innan hon säger farväl till honom: “Guilty, sinner, forgiveness. You’re just another dude
telling me what I’ve done wrong, and now I’m bout to do some right”.
Där dom flesta kvinnliga huvudrollsinnehavare som har två love interests får se dessa slåss om henne (ibland bokstavligt) då de såklart är varandras motsatser eller bara svartsjuka/possessive, så blir Doc och Dolls istället vänner...ish. Subversiviteten ligger i detaljerna, really, och även om harsh things were said, så finns där en grundläggande respekt parterna emellan som är ovanlig att se (och slutet på den tredje Bridget Jones-filmen räknas tyvärr inte, även om det var fint det också). Tonen för hela "triangeldramat" är liksom annorlunda, och även om båda männen är "gunning" for Wynonna, så är det liksom inte vilda västern all up in this bitch, utan mycket som är understated, och vackert, även om det är frustrerande att så mycket av spänningen och det subversiva hänger på att gänget aldrig riktigt snackar ut om saker, då ju alla tre är not very much people persons och verkar allmänt ovana vid intimitet och meta-kommunikation. But still - man kommer långt med någon slags grundläggande respekt, och detta även om ens negativa känslor inte kommuniceras bearbetade till dom involverade parterna, utan bearbetas på var sitt håll. (Där WyDocDolls, which I just made up, misslyckas, är WayHought ett underbart plåster på mitt kommunikationsfetisch-sår, dock.)
På ett sätt kan jag vara mer kritisk till exempelvis The Legend of Korra för att den inte går "all the way" då det som anses vara "queer text" är så pass tydligt hos fansen och förmodligen även hos dom själva, medan Supernatural helt enkelt inte handlar primärt om det som vissa så gärna fantiserar att den ska handla om, och då kan åtminstone jag uppskatta det faktum att skaparna ger oss just a pinch of queerness, snarare än inget alls. Visst hade dom kunnat se till att göra en serie om något helt annat istället, något mer queert, och visst hade Destiel kunnat hända, och fan vet, kanske skulle det kunna vara vettigt, men jag kan inte annat än att ta det hela med ro, och skratt. Men visst är det svårt, det där med queer. För det finns "queera personer", och så finns det "queera personer" - karaktärer som anses vara queera, men inte nödvändigtvis komplicerar saker nämnvärt eller är särskilt utmanande i sin framställning. Och sen finns det även karaktärer som inte är queera i "den klassiska bemärkelsen", men blir queera i sättet dom delar någon slags affinitet med queera personer i sin positionering och sättet dom är och agerar på. I en serie som Wynonna Earp där flatorna accepteras av "innegänget" (och homofobin i serien som helhet personifieras i en endaste, vidrig, karaktär), blir det queera elementet inom innegängets ramar dom personer som dom inte är villiga att inkludera, lita på, eller sörja - exempelvis demoner.
Wynnona själv är ett supersvart får och hela premissen för serien är att hon kommer tillbaka till sin hemstad för att hon inte kan lämna den bakom sig utan nu måste bemöta sina "demoner", meaning the family curse/legacy as much as stadens invånare som tänker och alltid tänkt att hon är annorlunda, galen, trasig, och ovälkommen, eller med andra ord - queer. Samtidigt som Wynonna är det svarta fåret, så har hon ändå en slags queer familj där hon passar in, medan Rosita som är one of the good guys(ish) men även är revenant (demon) har mindre möjlighet att bli en del av "den queera gemenskapen" just på grund av hennes mörka och queera element som gör att hon, tja, inte kan be in her element. Det är Wynonnas utanförskapande av Rositas utanförskap som gör att Rosita bedrar den queera familjen (mer specifikt Wynonna, but it counts), och sen flyr fältet, snarare än något inneboende mörker i Rosita. Det ska bli spännande att se hur det där kommer utveckla sig, och om den queera familjen i Wynonna Earp är lika förlåtande som i exempelvis BtVS/Angel, där den som lovade bättring oftast fick vara en del av familjen - om den var det till att börja med. Mitt hjärta ömmar jättemycket för Rosita, och jag tänker att queerfamiljen kommer att ta tillbaka henne eventually då serien queerar demon-begreppet något så in i helvete (precis som Angel gör), vilket skulle göra det svårt för den queera publiken att fortsätta heja på Wynonna om hon blev för svartvit i sitt tänkande (plus att Rosita aldrig goes through med sina bedragande planer och därmed inte går över till the dark side utan enbart flörtar med den innan hon sticker iväg för att hon inte kände sig tillräckligt välkommen). Kommer hon tillbaka kan vi åtminstone vara säkra på att hon inte blir en queer Aesop.
Nästan ännu värre (fast bara nästan) vore om Rosita blev helt jävla dark, för det skulle kunna vara problematiskt utifrån det queerperspektiv jag anammar. Då jag tänker att Rosita gjorde ett misstag på grund av sättet hon behandlades på och rädslorna hon bar inom sig snarare än "sin queerhet", så vore att göra Rosita dark ett sätt att låta "normisarna" vinna - åtminstone om dom inte blev medvetna om deras bidrag till Rositas going dark. Det vore som att ta livet av en queer, i detta fall Rosita, genom att förvägra henne det dom andra queersen fått finna i och dela med varandra. Det vore att inte låta Rosita existera i en värld där det queera gänget är queera nog att inse att det finns andra sätt än deras att vara queer på, utan istället skapa en värld där både Rosita och det queera gänget och deras värderingar, mörka; värderingar som utgår ifrån att enbart den som får en första chans får en andra chans, och enbart den som betraktas som "fiende" kan offras "for the cause", medan den som betraktas som "familj" besitter the sanctity of life som är förutsättningen för att behandlas med värdighet och förstås som ett unikt, icke ersättningsbart, och deontologiskt givet subjekt.
Samtidigt är en queer familj en komplex familj, och komplex i bemärkelsen att dess medlemmar är inkonsistenta i sitt handlade jämte olika familjemedlemmar, och dom som är utanför den, because life, and not cardboard characters (or at least an imitation of life, rather than abstractions with lacking applicability/possibility for extrapolation).
Överhuvudtaget behöver det som är komplext tillåtas en viss mån av inkonsistens, exempelvis i form av att besitta både ljus och mörker. Det är frustrerande med tropes som baseras på idén att "det queera elementet" inte får bli sullied, för att denna trope inte tillåter queera karaktärer att vara fully fleshed out och komplexa varelser som man kan relatera till och därmed även bli inspirerad av. Här behövs liksom en skvätt av "icke-queer" för att det queera elementet ska komma fram - den queera karaktären behöver bli smutsig för att bli konkret och därmed queer. Det är lite som med inkonsekvensen vad gäller hur man behandlar familj och icke-familj i säg Wynonna Earp och BtVS - då familjen är ett safe space kräver det en gnutta inkonsekvens och fascism för att låta dom queera elementen inom familjen förbli "queera" och icke-fascistiska. Queer handlar inte om gränslöshet och frånvaron av normer (även om vissa ibland verkar tro det), eller att alla ska samlas runt lägerelden och komma överens (hey, I just fulfilled the Kumbaya Law!), utan är snarare ett sätt att förstå den ständiga dialektiken mellan norm och norm-kritik, synlighet och osynlighet, inne och ute - ljus och mörker.
Jag tänker här att queerhet inte enbart har att göra med identitet, utan kan förstås som en fråga om vem som får vara "mörk". Dolls får vara en breathing fire lizard, något som inte ifrågasätts i serien, och detta kanske för att han inte är en revenant, inte "fienden", utan något queert... annat. Och Wynonnas syster Nicole misstänker ett tag att hon är halv-revenant, vilket det visar sig att hon inte är - något som känns som en cop out, vilka det finns många exempel på inom populärkultur. Wynonna giving away her baby is arguably one, och är därmed även ett missed opportunity att queera till saker på ett sätt som jag tänker vore helt i linje med Wynonna Earps artistiska integritet, till skillnad från Destiel (om jag minns rätt). Hey it's their writing process and they're probably going somewhere with this so who am I to judge, men ibland vill jag liksom hold them to it (and by "them" I mean tv-show writers, and by "it" I mean their cop outs). You don't get to chicken out när ni byggt upp något i en hel säsong, liksom. Den primära handlingen i Säsong 20 av South Park var det karaktärerna hade sagt och gjort på nätet (trollolololol), och när det som händer i slutet av säsongen är att nätet förstörs vilket verkar resolva allas (inklusive manusförfattarnas) problem - that's a cop out.
När saker som händer i handlingen slutar vara en konsekvens av folks viljor och beslut, ett "because", och istället blir ett orelaterat "and then", deus ex machina style - that's a cop out. Som när Starbuck i Battlestar Galactica ska ge sig iväg för att döda Cain, och hon slipper göra det för att Cain bara råkar dö på ett orelaterat sätt innan Starbuck hinner fram. Hell, när varenda jävla hjälte någonsin slipper mörda någon för att dom ska vara heroiska och inte får mörkas --
Ibland så slipper hjälten mörkas för att fienden gräver sin egen grav genom att attackera hjälten när slaget är över och hjältens mord därmed blir "defensivt" eller ett misstag (Scar i Lejonkungen exempelvis), och ibland så bara löser universumet problemet själv, som i fallet med Starbuck (och kanske även Wynonna Earp om Rosita skulle bli dark). Det är alltså en fråga om att författarna inte ska få gräva sig egen grop för att sedan ignorera den och distrahera oss med the allure of the new, och det är även en fråga om vem som får lov att vara dark och ändå en del av gänget, en av the good guys, där dom två ofta faktiskt hänger ihop.
I Kissing Jessica Stein dör ingen queer karaktär (as is often the case), men i slutändan kommer den ena halvan av det lesbiska paret fram till att hon inte vill ha sex med sin beloved girlfriend, and the two of them ends up as best friends istället, vilket i filmen är presented as a happy ending, men likväl kan ses som en form av cop out och rentav "lesbisk död" - and I'm not talking about the lesbian bed death, either. Thing is, filmen skrevs av huvudrollsinnehavarna, och det finns säkert massor av människor som kan känna igen sig i deras erfarenhet, och därför är filmen i sig queer enough, liksom. Det faktum att den "kör en cop out" är ett bevis för dess komplexitet och dess integritet, snarare än systematiserad homofobi. Konstnärers uppgift är att speak from a place of truth, och den vet vi ingenting om, egentligen (respekt av kontext utifrån välvillighetsprincipen skrev jag om nyligen på annat håll), så även om mitt lilla gay heart ömmade i slutet av Kissing Jessica Stein då jag ju ville ha ett happy ending för Helen och Jessica som par för att dom hade något så himla fint going on, och även om jag kan ha mina idéer om cop outs and whatnot, så behövs förmodligen den här sortens filmer lika mycket som full-fledged lesbian unicorn dramas för att komma bort från black and white thinking, för att sanningen inte alltid är en fairy tale, och för att dom som skapade filmen förhoppningsvis gjorde det utifrån deras sanning.
Filmens slut får göra oss besvikna och likväl "vara" queer, för att vi breddar vår syn på queerhet, och queerar vår egen blick, snarare än ställer upp en lista på queera krav som vi tycker andra ska anpassa sig efter för att inte göra oss besvikna. Kanske är det okej för Buffy att ha ett one-night stand med en kvinna utan att det är något livsomvälvande för henne, blir till något som behöver politiseras (även om det såklart är politik), utan helt enkelt får vara ett one-night stand - you know, those things that straight women actually do with other girls sometimes, and is just fine and dandy to not make a big deal out of.
Wynnona själv är ett supersvart får och hela premissen för serien är att hon kommer tillbaka till sin hemstad för att hon inte kan lämna den bakom sig utan nu måste bemöta sina "demoner", meaning the family curse/legacy as much as stadens invånare som tänker och alltid tänkt att hon är annorlunda, galen, trasig, och ovälkommen, eller med andra ord - queer. Samtidigt som Wynonna är det svarta fåret, så har hon ändå en slags queer familj där hon passar in, medan Rosita som är one of the good guys(ish) men även är revenant (demon) har mindre möjlighet att bli en del av "den queera gemenskapen" just på grund av hennes mörka och queera element som gör att hon, tja, inte kan be in her element. Det är Wynonnas utanförskapande av Rositas utanförskap som gör att Rosita bedrar den queera familjen (mer specifikt Wynonna, but it counts), och sen flyr fältet, snarare än något inneboende mörker i Rosita. Det ska bli spännande att se hur det där kommer utveckla sig, och om den queera familjen i Wynonna Earp är lika förlåtande som i exempelvis BtVS/Angel, där den som lovade bättring oftast fick vara en del av familjen - om den var det till att börja med. Mitt hjärta ömmar jättemycket för Rosita, och jag tänker att queerfamiljen kommer att ta tillbaka henne eventually då serien queerar demon-begreppet något så in i helvete (precis som Angel gör), vilket skulle göra det svårt för den queera publiken att fortsätta heja på Wynonna om hon blev för svartvit i sitt tänkande (plus att Rosita aldrig goes through med sina bedragande planer och därmed inte går över till the dark side utan enbart flörtar med den innan hon sticker iväg för att hon inte kände sig tillräckligt välkommen). Kommer hon tillbaka kan vi åtminstone vara säkra på att hon inte blir en queer Aesop.
Nästan ännu värre (fast bara nästan) vore om Rosita blev helt jävla dark, för det skulle kunna vara problematiskt utifrån det queerperspektiv jag anammar. Då jag tänker att Rosita gjorde ett misstag på grund av sättet hon behandlades på och rädslorna hon bar inom sig snarare än "sin queerhet", så vore att göra Rosita dark ett sätt att låta "normisarna" vinna - åtminstone om dom inte blev medvetna om deras bidrag till Rositas going dark. Det vore som att ta livet av en queer, i detta fall Rosita, genom att förvägra henne det dom andra queersen fått finna i och dela med varandra. Det vore att inte låta Rosita existera i en värld där det queera gänget är queera nog att inse att det finns andra sätt än deras att vara queer på, utan istället skapa en värld där både Rosita och det queera gänget och deras värderingar, mörka; värderingar som utgår ifrån att enbart den som får en första chans får en andra chans, och enbart den som betraktas som "fiende" kan offras "for the cause", medan den som betraktas som "familj" besitter the sanctity of life som är förutsättningen för att behandlas med värdighet och förstås som ett unikt, icke ersättningsbart, och deontologiskt givet subjekt.
Samtidigt är en queer familj en komplex familj, och komplex i bemärkelsen att dess medlemmar är inkonsistenta i sitt handlade jämte olika familjemedlemmar, och dom som är utanför den, because life, and not cardboard characters (or at least an imitation of life, rather than abstractions with lacking applicability/possibility for extrapolation).
Överhuvudtaget behöver det som är komplext tillåtas en viss mån av inkonsistens, exempelvis i form av att besitta både ljus och mörker. Det är frustrerande med tropes som baseras på idén att "det queera elementet" inte får bli sullied, för att denna trope inte tillåter queera karaktärer att vara fully fleshed out och komplexa varelser som man kan relatera till och därmed även bli inspirerad av. Här behövs liksom en skvätt av "icke-queer" för att det queera elementet ska komma fram - den queera karaktären behöver bli smutsig för att bli konkret och därmed queer. Det är lite som med inkonsekvensen vad gäller hur man behandlar familj och icke-familj i säg Wynonna Earp och BtVS - då familjen är ett safe space kräver det en gnutta inkonsekvens och fascism för att låta dom queera elementen inom familjen förbli "queera" och icke-fascistiska. Queer handlar inte om gränslöshet och frånvaron av normer (även om vissa ibland verkar tro det), eller att alla ska samlas runt lägerelden och komma överens (hey, I just fulfilled the Kumbaya Law!), utan är snarare ett sätt att förstå den ständiga dialektiken mellan norm och norm-kritik, synlighet och osynlighet, inne och ute - ljus och mörker.
Jag tänker här att queerhet inte enbart har att göra med identitet, utan kan förstås som en fråga om vem som får vara "mörk". Dolls får vara en breathing fire lizard, något som inte ifrågasätts i serien, och detta kanske för att han inte är en revenant, inte "fienden", utan något queert... annat. Och Wynonnas syster Nicole misstänker ett tag att hon är halv-revenant, vilket det visar sig att hon inte är - något som känns som en cop out, vilka det finns många exempel på inom populärkultur. Wynonna giving away her baby is arguably one, och är därmed även ett missed opportunity att queera till saker på ett sätt som jag tänker vore helt i linje med Wynonna Earps artistiska integritet, till skillnad från Destiel (om jag minns rätt). Hey it's their writing process and they're probably going somewhere with this so who am I to judge, men ibland vill jag liksom hold them to it (and by "them" I mean tv-show writers, and by "it" I mean their cop outs). You don't get to chicken out när ni byggt upp något i en hel säsong, liksom. Den primära handlingen i Säsong 20 av South Park var det karaktärerna hade sagt och gjort på nätet (trollolololol), och när det som händer i slutet av säsongen är att nätet förstörs vilket verkar resolva allas (inklusive manusförfattarnas) problem - that's a cop out.
När saker som händer i handlingen slutar vara en konsekvens av folks viljor och beslut, ett "because", och istället blir ett orelaterat "and then", deus ex machina style - that's a cop out. Som när Starbuck i Battlestar Galactica ska ge sig iväg för att döda Cain, och hon slipper göra det för att Cain bara råkar dö på ett orelaterat sätt innan Starbuck hinner fram. Hell, när varenda jävla hjälte någonsin slipper mörda någon för att dom ska vara heroiska och inte får mörkas --
Ibland så slipper hjälten mörkas för att fienden gräver sin egen grav genom att attackera hjälten när slaget är över och hjältens mord därmed blir "defensivt" eller ett misstag (Scar i Lejonkungen exempelvis), och ibland så bara löser universumet problemet själv, som i fallet med Starbuck (och kanske även Wynonna Earp om Rosita skulle bli dark). Det är alltså en fråga om att författarna inte ska få gräva sig egen grop för att sedan ignorera den och distrahera oss med the allure of the new, och det är även en fråga om vem som får lov att vara dark och ändå en del av gänget, en av the good guys, där dom två ofta faktiskt hänger ihop.
I Kissing Jessica Stein dör ingen queer karaktär (as is often the case), men i slutändan kommer den ena halvan av det lesbiska paret fram till att hon inte vill ha sex med sin beloved girlfriend, and the two of them ends up as best friends istället, vilket i filmen är presented as a happy ending, men likväl kan ses som en form av cop out och rentav "lesbisk död" - and I'm not talking about the lesbian bed death, either. Thing is, filmen skrevs av huvudrollsinnehavarna, och det finns säkert massor av människor som kan känna igen sig i deras erfarenhet, och därför är filmen i sig queer enough, liksom. Det faktum att den "kör en cop out" är ett bevis för dess komplexitet och dess integritet, snarare än systematiserad homofobi. Konstnärers uppgift är att speak from a place of truth, och den vet vi ingenting om, egentligen (respekt av kontext utifrån välvillighetsprincipen skrev jag om nyligen på annat håll), så även om mitt lilla gay heart ömmade i slutet av Kissing Jessica Stein då jag ju ville ha ett happy ending för Helen och Jessica som par för att dom hade något så himla fint going on, och även om jag kan ha mina idéer om cop outs and whatnot, så behövs förmodligen den här sortens filmer lika mycket som full-fledged lesbian unicorn dramas för att komma bort från black and white thinking, för att sanningen inte alltid är en fairy tale, och för att dom som skapade filmen förhoppningsvis gjorde det utifrån deras sanning.
Filmens slut får göra oss besvikna och likväl "vara" queer, för att vi breddar vår syn på queerhet, och queerar vår egen blick, snarare än ställer upp en lista på queera krav som vi tycker andra ska anpassa sig efter för att inte göra oss besvikna. Kanske är det okej för Buffy att ha ett one-night stand med en kvinna utan att det är något livsomvälvande för henne, blir till något som behöver politiseras (även om det såklart är politik), utan helt enkelt får vara ett one-night stand - you know, those things that straight women actually do with other girls sometimes, and is just fine and dandy to not make a big deal out of.
När vi kommit så långt att vi kan ta Buffys "ride on the wild side" som bortom queer, snarare än som en heteronormativ cop out och en dolk i hjärtat på den queera publiken, kan vi även börja se skådespelarna i Wynonna Earp primärt som människor, snarare än meningsbärande tokens. Queerheten i Wynnona Earp är relativt vit, normsnygg, ung, och smal, men den har även rasifierade huvudkaraktärer som Dolls (afroamerikan), Rosita (latino), Jeremy (indier), och Willa (native americanish), which makes it ripe for picking apart utifrån våra föreställningar om hur rasifierade personer bör eller inte bör presenteras på i populärkultur. Och vi kan tänka oss att Dolls är mörk som fan och att detta kanske på något twisted sätt gör det mer acceptabelt för honom att bete sig som/vara ett djur, men vi behöver inte, utan kan låta honom vara mörk på sina egna premisser, precis som vi kan låta Willa vara ond oberoende av sin hudfärg, eller låta Rosita vara revenant utan att koppla det till her being a latino. Ibland är även avpolitisering vettig ur ett politiskt perspektiv.
Med tanke på var Wynonna Earp utspelar sig skulle jag vilja påstå att the cast ändå är förhållandevis blandad, och jag menar inte att detta är ett argument for cutting the producers och deras stereotypiserande slack, men jag menar att man inte kan både ha kakan och äta den, det vill säga inkludera massa rasifierade personer i serien och sen inte låta dom vara komplexa, och därmed mörka. En form av queer blick är således den som låter skådespelare/karaktärer få vara mörka utan att få sin mörkhet läst som en konsekvens av hudfärg/ursprung - just add it to the list of paradoxes in this queer world. Det är lite som att respekt kan innebära att säga ifrån när någon betett sig dåligt snarare än vara "tillmötesgående", för att man då låter den andra personen ta ansvar för sitt eget mörker, och därmed ger dom lov att faktiskt vara mörka, snarare än förstå dom som förda bakom ljuset, missförstådda, osv. Den blick som låter hudfärg vara en icke-grej, något osynligt, kan såklart queeras även den, och kritiseras på samma premisser som de gånger då en karaktär skapas, och sedan får sin queerhet tillagd i efterhand (character first, queer last), vilket leder till att karaktären i nästan alla bemärkelser blir "oqueer" (indication without distinction) och att dess queerhet därmed lider på grund av bristande komplexitet och förankring i den värld vi lever i och vill se speglad i vår populärkultur. It's this to and fro mellan text och subtext som queerheten handlar om, och there really is no right and wrong here, just the motion between the different types of making, and perceiving.
Innan vi avslutar för idag tänkte jag ge några exempel på queerhet som inte är kodad som queerhet utifrån identitet, eller explicit sexualitet, utan praktik, livsstil, och hållning, från annat håll än Wynonna Earp, because scatterbrain with some thoughts not worthy of own post (tankar som dock faktiskt anknyter till det jag redan skrivit om vad gäller queerhet sett som något mer, och fundamentalt annorlunda än, representation). Scar från Lejonkungen har jag redan nämnt, och tänkte ta upp igen. Han ser ut på ett visst sätt, liksom. Han är mörkare, och smalare, än dom andra, fluffiga, ljusa, lejonen. Han har ett ärr (för såklart ska den som är ond vara missbildad, överviktig, eller ful, på något sätt), och det ärret har till och med blivit hans namn och i någon bemärkelse den han är - men enbart på ytan, då vi ju aldrig får reda på hur det kommer sig att han har detta ärr, och vad det egentligen innebär. Scar umgås knappt med lejon överhuvudtaget (medan dom andra lejonen ligger i lejon-gropar och har lejon-gos), ses aldrig i någon slags familjekonstellation förutom som det svarta, grandiosa, fåret ("there's one in every family", som Sazu säger), och han syns definitivt inte med lejonhonor, utan hänger med hyenor istället. Alltså - so queer.
Campyness är ofta associerat med queerhet, av någon anledning, och jag undrar hur mycket av det "beror på bögarna", och hur mycket som beror på majoritetssamhällets diverse hegemoniska manövrar (which I'm not sure is en vettig motsättning, när jag tänker efter). Säkert är i alla fall att bögkultur <3 häxor, och att queers och transkvinnor på senaste tiden även dom gett sig in i the witch game, fast då med mindre camp, men desto mer wicca. Och så undrar jag om säg Adam West's Batman and Robin ansågs vara bögigt när det begav sig, eller om bögighet och campyness är något slags kodord för so much out of style that it becomes... kinda gay? That doesn't make sense, om vi ska förstå bögar som varelser med "the queer eye" och därmed stil. Kanske handlar det om homoerotik som först i efterhand kan avkodas och förstås som just homoerotik?
Ett annat exempel på hur queer kan handla om mer än representation utifrån identitet är sättet på vilket det som normalt sett inte syns kan queeras genom att synliggöras - något som kan handla om mer än dom diegetiska karaktärerna and in-verse stuff, utan även dom (arbets)villkor under vilka populärkultur kommer till in the first place. Att Wynonna blev gravid under andra säsongen var en konsekvens av att skådespelaren som spelar Wynonna blev det, och om man är cyniskt lagd - för att man inte kan göra sig av med en huvudkaraktär utan då istället tvingas inkorporera deras privatliv i form av exempelvis graviditet i själva serien, snarare än ersätta skådespelaren eller skriva ut hen ur den. När en skådespelare blir gravid brukar deras karaktärer ofta for whatever reason bli absent under en säsong, bli gravid på onaturliga sätt (som Dana i X-Files eller Cordelia i Angel), eller ser sin graviditet appropriated for comedic purposes (som Phoebe i Vänner - Lisa Kudrow var faktiskt gravid, men hade inte fullt så kul som Phoebes bärande av tripplets). Även om dom gör komedi av Wynnona Earps graviditet, så gör dom också seriös drama av det - albeit borderline sadistic drama. Ungefär som det är lättare att låta en disneykaraktär vara utan föräldrar än att böka runt med ännu fler karaktärer, är det lättare att ha en tv-serie där huvudkaraktären slipper oroa sig över sin unge, om inte hela serien då går ut på det och den relationen, som säg i Gilmore Girls.
Slutligen, när vi ändå berört tecknad film och föräldraskap - god dammit Disney. I love you and I hate you, liksom. Dominerande mammor i exempelvis Disneyfilmer tenderar (i dom fall där pappan överhuvudtaget är närvarande/levande) att vara coupled med fäder utan någon som helst ryggrad, en dialektik som inte är helt oproblematisk, och började redan i Snow White and the Seven Dwarfs. Det är satan vad silverdukens heteropar måste vara under/över-funktionerande, istället för att vara harmoniserade utifrån sina styrkor och svagheter som aktiva vuxna. Queer the fuck up!
Ett annat exempel på hur queer kan handla om mer än representation utifrån identitet är sättet på vilket det som normalt sett inte syns kan queeras genom att synliggöras - något som kan handla om mer än dom diegetiska karaktärerna and in-verse stuff, utan även dom (arbets)villkor under vilka populärkultur kommer till in the first place. Att Wynonna blev gravid under andra säsongen var en konsekvens av att skådespelaren som spelar Wynonna blev det, och om man är cyniskt lagd - för att man inte kan göra sig av med en huvudkaraktär utan då istället tvingas inkorporera deras privatliv i form av exempelvis graviditet i själva serien, snarare än ersätta skådespelaren eller skriva ut hen ur den. När en skådespelare blir gravid brukar deras karaktärer ofta for whatever reason bli absent under en säsong, bli gravid på onaturliga sätt (som Dana i X-Files eller Cordelia i Angel), eller ser sin graviditet appropriated for comedic purposes (som Phoebe i Vänner - Lisa Kudrow var faktiskt gravid, men hade inte fullt så kul som Phoebes bärande av tripplets). Även om dom gör komedi av Wynnona Earps graviditet, så gör dom också seriös drama av det - albeit borderline sadistic drama. Ungefär som det är lättare att låta en disneykaraktär vara utan föräldrar än att böka runt med ännu fler karaktärer, är det lättare att ha en tv-serie där huvudkaraktären slipper oroa sig över sin unge, om inte hela serien då går ut på det och den relationen, som säg i Gilmore Girls.
Slutligen, när vi ändå berört tecknad film och föräldraskap - god dammit Disney. I love you and I hate you, liksom. Dominerande mammor i exempelvis Disneyfilmer tenderar (i dom fall där pappan överhuvudtaget är närvarande/levande) att vara coupled med fäder utan någon som helst ryggrad, en dialektik som inte är helt oproblematisk, och började redan i Snow White and the Seven Dwarfs. Det är satan vad silverdukens heteropar måste vara under/över-funktionerande, istället för att vara harmoniserade utifrån sina styrkor och svagheter som aktiva vuxna. Queer the fuck up!
Alright - I'm done. To summarize: Wynnona Earp is awesome, mörker och queerhet är relativt och komplicerat, tropes skapas inte av enskilda verk, och när feminismen har "gjort sitt" så kan vi (the good guys) alla vara rövhål på massa olika sätt som inte är lika detrimental för de grupper, identiteter, och praktiker vi representerar eller associeras med, som fallet är idag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar