fredag 6 juli 2018

Natural singing och första tiden med min sångcoach

 

En spännande sak har hänt mig den senaste tiden - min naturlighet i sjungandet har mer eller mindre försvunnit på grund av all förvirring som kommit av att ha suttit framför youtube i ett halvår och försöka förstå hur fasiken man ska sjunga, utforskat olika strategier, stilar, och motsägande åsikter gällande detta (stämbandsoperationen försvårade saker ganska rejält också då jag ju ändrade om mitt sätt att sjunga efter det, 1, 2). Alltså min interna monolog kan låta på följande sätt innan jag ens hunnit sätta ton - "Okej okej, forma halsen som ett 'uh' innan onset (inga glottal attacks nu, sug in första vokalen) men tänk 'ng'-positionen som home för tungan fast ja mindre occluded då när du ska sjunga (kom ihåg att den korrekta ng-positionen INTE är retracted!) så typ som 'ee' men för guds skull munnen ska inte avbilda ett spreadat 'ee' när du ska sjunga 'ee' utan den ska göra ett 'oh' men glöm inte tungan som bara ska vara hög i mitten men archa wide and low där framme och herregud tänk på att du sen andas in med halsen som i ett 'äh' eller tyst 'k' med sob-reflexen fast för guds skull se inte ledsen ut bara för det utan använd dina zygomatic muscles för att smaiza och stråla ut genom ögonen men reacha inte när du sjunger uppåt utan tänk andningen som en hiss neråt som smalnar av för att tonerna blir mindre men trycket ska bli högre ändå förutom i falsetten för då ska du tänka tvärtom och förresten slappna av i käken för fan den ska inte röra sig när du ler fast den ska anchoras lite inåt och bakåt (hjälper halsen att öppnas horisontalt, snarare än vertikalt, fast det sistnämnda kan du gärna också göra om du inte ska låta som en mes) och inte falla ner heller utan vara på plats lite lagom avslappnat och när du väl är igång så akta dig för att soft palate går upp för mycket när du kör vomitare/vomit reflexen för då blir det svårare med nasal resonans vilket du behöver i huvudregistret (glöm inte laryngial tilt någonstans vid middle C och att mörka vokalerna för att göra dom mer "noble"!) fast försök ändå få upp soft palate litegrann i alla fall och när du är längre ner i ditt register behöver du akta dig för att den laryngala andningsreflexen du aktiverar genom säg inhalare la voce inte automatiskt leder till för mycket huvudklang och på tal om larynxen"—okey okey brain, I get it, du vill att jag ska slå knut på min tunga medan jag står på huvudet och jonglerar samtidigt.

What he said

Alltså där jag innan mest hade ett sätt att sjunga på så var jag åtminstone relativt van med det sättet, eller ja van var jag inte men det föll sig naturligt i alla fall, men nu när jag öppnat upp pandoras box så står jag mitt i skiten like it's postmodernismen all over again, vältrar mig i information och förvirring. Inte konstigt att det var svårt för min sångcoach att få mig att sluta tänka och "bara låta saker hända" med min röst så att jag kunde låta bli att maskera mina naturliga passagios och röstkvalitéer när vi skulle assessa rösten min. Förvisso hade jag väl en naturlig "maskering" redan från början då jag redan när jag auditionade till St Matteus gospelkör hade en idé om hur jag bör låta när jag sjunger och därmed sänkte struphuvudet och gjorde massa andra saker redan innan jag hunnit låta "naturligt", vilket förvisso inte amatörer tenderar att göra heller nödvändigtvis, men jag menar att jag redan i början börja pusha mitt modalregister istället för att "låta saker hända", och aldrig någonsin hade en röst där min larynx var typ neutral för att jag från början tyckte jag lät för mesigt om jag inte försökte ge ifrån mig så maskulin klang jag bara kunde, vilket faktiskt också ledde till att jag sjöng vissa låtar i min första kör Reclaim en oktav lägre än vad jag hade gjort idag, just för att jag skämdes så för att låta bögig och fjollig som jag ju tycker jag låter per automatik, vilket inte blir bättre av att låta "för lite" och "för luftigt" och "okontrollerat". Så ja svårt att "låta naturligt" för mig because control issues, men även fear of sounding vulnerable and gay. Alltså jag har ju lyssnat på pedagoger på youtube som säger åt mig att "don't fear the crack" (referencing när falsetten råkar komma in istället för modalregistret), men min röst har i princip aldrig någonsin skiftat register av misstag på det där tonårspojkiga sättet när jag sjungit, och då har jag ju ändå gett mig på låtar som sträcker sig två oktaver upp mot femte oktavens register, och även gjort övningar där jag medvetet har tänkt på att släppa på bromsen just så att min röst ska kunna cracka för en röst som gör det är en röst som kan slappna av which I just fucking have problems with which is why it never cracks and this says a lot, and it's not that I'm a good singer, mind you.


Förra sånglektionen påbörjade jag och sångläraren projektet att hitta tillbaka till det min sånglärare kallar för "pojkrösten", vilket innefattar att lära mig manövrera falsetten så småningom, which is why jag har börjat låta som att jag är i målbrottet igen när jag sjunger vissa låtar, and is also quite funny to me för att jag aldrig hade en pojkröst som jag sjöng med utan gick direkt till att försöka låta som manliga mannen Pavarotti (jepp – även när jag sjöng gospel) och att jag nu för att bli mjukare och för att kunna sjunga mer som en kvinna behöver gå tillbaka i tiden i någon bemärkelse, till (innan) målbrottet. Eller tillbaka och tillbaka, jag kan faktiskt inte minnas något målbrott i puberteten, vilket är för mig underligt, men kanske har det även något att göra med varför jag har så svårt att faktiskt hitta min falsett och snarare tenderar att draga min modalröst högt som fan istället för let it go. Jag har kontroll-issues, det vet jag som sagt, och det blir ännu tydligare nu när jag har sånglärare och han påpekar gång på gång att jag ska sluta tänka (man ser att jag typ alltid "tänker" när jag sjunger, inser jag först nu när jag tittar tillbaka på sångklippen här på insta), vilket leder till bland annat uppmaningen att sjunga som om jag satt på en buss och tittade ut genom ett fönster – which is also fitting for the song we're using to soften me up, She Used To Be Mine.


Min resa bort från naturlighet började med att jag började tittade på youtube och fick höra en massa saker om hur man bör låta och se ut, och började lyssna på mig själv på ett nytt sätt, och även titta på vad jag sysslade med framför en spegel, och bedömde vissa saker som oönskvärda. Min naturliga fallenhet när jag började sjunga var att se ledsen ut när jag sjunger (which it still is), och jag tänkte det hade något att göra med min doom-and-gloom-personlighet (in part it has), och så fick man alltid höra av körledare och andra att le/spreada för då fick man upp soft palate och gav ifrån sig ett bättre intryck jämte publiken, blev inte lika lätt flat, osv, och så fick jag för mig att jag skulle le istället för att se ledsen ut, och sen var det tungpositionen som skulle ändras, och sen var det ytterligare något, och först nu börjar jag förstå varför jag gjorde vissa saker till att börja med, och att jag hade en instinkt för hur man kan röra huvudet och ansiktet för att manipulera rösten, and now I'm back to att "se ledsen ut" men samtidigt le inombords och ärligt talat är jag fortfarande mö förvirrad över vad fan det är jag sysslar med, men det känns åtminstone som att det går framåt igen sedan jag skaffade mig röstcoach.


Jag misstänker att jag aldrig kommer hitta tillbaka till min "naturliga" sång igen, men förhoppningsvis kan jag göra min nya sång second nature och på så sätt uppleva att det är naturligt för mig, liksom, och även njuta av sången mer, vilket vore kul då jag blivit värsta killjoyn när det kommer till min egen sång. Den viktigaste läxan min sångcoach gav mig (sa han själv) var att lära mig älska min egen röst och min egen sång, och han förstod att jag är en sån där självkritisk person som behöver ha ett bättre argument för att göra något än att det skulle göra mig lättare till hjärtat, så han påpekade att man spänner sin kropp när man hör något man inte gillar, varpå det är väldigt relevant för min sångteknik att jag faktiskt gillar mina joyful noises, and technique is all I'm about so i better start lovin what I'm doing. Hell, "Joy" är den sista punkten på min uppvärmnings-regim, så jag inte glömmer av just den aspekten och inte enbart fokuserar på att se det dåliga i allting jag gör så att det kan "fixas".


Nu ska jag med min sånglärare alltså öva mig i att sjunga på ett sätt som är "motsatsen" till hur jag sjunger (motsatsen till metaliskt, compressed/hårt, med relativt stängt svalg, tydligt/markerade konsonanter och inte särskilt mycket diftongande, shrill, beltat, dragging både chest och head upp alltför långt), hitta ytterligheterna för att kunna skapa balans så småningom. Och jäklar vad svårt det är. Bara en sån sak som att hitta den sårbara och luftiga falsetten istället för att sjunga svagt i modalregistret är jättesvårt för mig, och inte konstigt då jag ju pressar och använder magstödet ganska rejält där jag snarare ska släppa på gasen för att hitta falsetten. Nu jäklar ska det joddlas och vocal tract shapeas och allmänt låtas på ett pinsamt sätt. Jag sjunger tydligen som jag pratar, så nu går jag runt och försöker incorporate lite femme receptionista i mitt tal så att jag vänjer musklerna vid att skapa "open throat", som jag förvisso hade fått känna smaken av redan innan jag gick till sångläraren, men inte förstod att jag verkligen inte har like ever förrän nu när min sånglärare gjorde det lättare för mig att öppna upp och vi insåg att jag då inte bara sjunger utan även pratar på ett sätt som inte passar sig (åtminstone för sången).


Anyway, klippet nedanför visar mig när jag sladdrar runt med falsetten som bambi on ice. Sam Smith är en bra artist att sjunga till för att öva på registerskiften på grund av att han skiftar register i typ varje låt och gör det tydligt (och låter som att han har konstant hjärtekris, which might make one want to barf and therefore is even better), men jag är fortfarande inte säker på om jag faktiskt sjöng falsett där jag försökte göra det i klippet, eller om jag körde huvudklang, men så småningom ska jag väl känna tillräcklig skillnad på sensationerna så att jag inte behöver second-guessa mig själv. Maybe I'll even start actually hitting the notes as well!


______




"Before the humans came we didn't speak so much of certain things. Language spoke us. The words that wanted to be city and machines had us speak them so they could be. We didn't speak, we were mute, we only dropped the stones we mentioned out of our mouths, opened our mouths and had the birds we described fly out, we were vectors, we were the birds eating in mindlessness, we were the girl in darkness, only knowing it when we weren't anymore."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar