onsdag 30 november 2016

Artikel - Maxida Märak: ”Mina muskler är också kroppsaktivism”


Länk.

Jag är också kroppsaktivst. Jag älskar det ordet – det står för frihet! Men alla tycker inte att jag kan vara det. Ett av mina absolut största intressen i livet är att träna.
/.../
Vi är inte likadana allihopa, och våra EGNA ideal är inte alltid samma. Vissa är större, vissa är mindre, och vissa är mer muskulösa. Även kvinnor! Folk färgar håret, har lösnaglar, lösögonfransar, restylane, bröstoperationer, läppar, you name it. Vissa hatar att träna, och andra älskar det.
Så lägg ner med ifrågasättanden av varandras val när det kommer till utseendet. Är det något vi alla borde få ha makt över själva så är det väl ändå hur vi själva vill se ut? Vare sig man trivs med kurvor, muskler eller något annat.

Jag tar också selfies i underkläder. Jag är också kroppsaktivist och jag älskar min kropp som mest när den är stark och muskulös. Det är då JAG känner mig som finast! Och det är väl det enda som är viktigt?

Även om hur Maxida mår inte är det enda som är viktigt, så tänker jag att det är väldigt viktigt. Intressant att jämföra hennes slutsats med Styrkebyråns perspektiv i deras avsnitt om sociala medier, där dom diskuterar vikten av att förstå sina läsare/mottagare av ens selfies. Som exempel tar dom upp när någon av dom (Clara? Honestly it's 50/50 for me here) var gravid och såg till att inte lägga upp bilder på sig själv när hon gjorde saker som folk generellt sätt inte bör göra när dom är gravida, men som hon kunde göra för att hon helt enkelt är hon. Att man genom att inte bara blint låta andra "ta ansvar" för hur dom tolkar saker faktiskt tillgodoser en kontext för hur andra ska förstå ens flöde, ens liv, ens träning. Som någon slags kroppspositivismens verfremdungseffekt, där man samtidigt som man ger något potentiellt åtråvärt och dåligt för folks självkänslor, även ger dom något slags verktyg för att cushion effekten av de potentiella negativa externaliteter som ens framställning framkallar - synnerligen när det man avbildar är något slags normens ideal. Do not try this at home, kids, liksom (om du vill leva ett liv utan glass, exempelvis).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar