fredag 13 oktober 2017

Artikel - New AI can guess whether you're gay or straight from a photograph



"An algorithm deduced the sexuality of people on a dating site with up to 91% accuracy, raising tricky ethical questions."

Länk. 

Okej, så jag är inte helt införstådd med hur exakt AI:n och the human judges fick svara YES på huruvida personerna bakom bilderna dom tittade på var homo eller inte, men det är ändå signifikant att AI:n gjorde bättre ifrån sig än människorna. Kritikern inom mig tänker att jag skulle vilja vara one of the judges, och försöka gejma systemet genom att välja ut enbart dom som jag tyckte såg ut att vara like super homo (because of a combination of things like the gay twinkle in the eye, or cultural stuff like tattoos, piercings, and so on), men jag misstänker att poängen likväl kvarstår - att homosexuella personer verkar utmärka sig jämte sina straighta peers vad gäller features, expressions, grooming styles, ansiktsdrag ("gay men had narrower jaws, longer noses and larger foreheads than straight men/.../ gay women had larger jaws and smaller foreheads compared to straight women"), att AI:s kan lära sig se dessa "trender", och att implikationerna för detta är både politiska, och vetenskapliga. A shitload of dead, gay people, liksom. But also biology, liksom.


Hm, actually...


Men ja, tekniken finns där, det här är ju verkligen inte rocket science, så jag anser det är helt rätt av forskarna både att forska på det här, och att publicera resultaten. Let's build a better society on truth and transparency - även om sanningen är obekväm och kanske innebär att homosexualitet i någorlunda hög grad är hårdkodat, kan läsas av på bögar/flator för att dom är ovanligt feminina/maskulina, eller att rentav homofobi även det i någon grad har biologisk grund.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar