söndag 23 oktober 2016

Dokumentär - Vägen till Ann-Christine





Åke var präst i svenska kyrkan. Han levde ett på ytan vanligt liv med fru och barn. Men innerst inne var han en annan. Vid 57 års ålder bestämde han sig för att visa sitt rätta jag. Åke blev Ann-Christine. Det här är hennes personliga berättelse om hur det är att komma ut som kvinna på arbetsplatsen, i familjen och i samhället. 

Länk. Also:

Många säger "jaha, så, känner du dig som en kvinna nu?". Det vet inte jag. Hur känner man sig då? Det har jag ingen aning om. Jag kan bara säga att jag känner att jag är jag.

Jag tänker såhär - transvården ska skita i manligt och kvinnligt på det stora hela och fokusera på hur individer mår av att klä sig på ett visst sätt, presentera sig på ett visst sätt - förändra sin kropp på ett visst sätt. Tänk bortom könsdikotomin, liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar