fredag 22 april 2016

Eating big is big, eating small is... bigger?


Oj vad länge sedan jag gick och la mig hungrig. Jag har ätit mig så satans belåten och frossat som en gris varje dag och varje kväll till min fulla belåtenhet i över ett halvår om man inte räknar med deffen inför Marklyftet i december förra året då jag gick ner till 55.1kg för att kunna ta tre gånger min kroppsvikt i marklyft, vilket var det sista jag tänkte göra innan jag började med testoblockarna. Men nu så jäklar.

 
Öppnade upp mitt gamla mat-dokument där jag i tid och otid har skapat olika slags dieter och analyserat sönder dom. Sådant fokuserar jag ju inte på längre alls, men jag tänkte det var vettigt att se hur mycket kalorier jag får i mig den närmaste tiden då jag behöver gå ner i vikt. Och det ser inte så bra ut alltså. Anledningen är att mitt provisoriska upplägg som består av vad som känns som ganska lite mat jämfört med hur jag ätit dom senaste månaderna faktiskt ger mig 2675kcal/dag. Och det låter ju inte som en deff-siffra vad gäller kaloriintag för mig givet min tidigare historik. Den senaste tiden har jag ätit typ dubbelt så mycket klägg (225kcal) dubbelt så mycket ris (250kcal), tre gånger mer olja (1000kcal), och dubbelt så mycket pasta (500kcal). Detta blir runt 2000kcal mer som jag ätit ett tag nu alltså, vilket innebär att jag måste ha ätit runt 4500kcal/dagen.


Min förhoppning är att min kropp vant sig vid ett extremt högt kaloriintag och därför får för sig att 2700kcal/dag är en deff, trots att jag ju faktiskt levt på 2000kcal/dag i flera månader när jag vägde 60kg för några år sedan utan att gå ner i vikt, och brukade deffa på 1500kcal/dag på "den tiden". Nå, jag testar med 2700kcal/dagen så får vi se vad som händer den närmaste veckan - om jag hamnar under 61kg på vågen så är saker bra. Annars får jag step it up eller kanske snarare step it down till 2000kcal/trakten om jag ska ner i vikt på återstående två veckor. Nedanför finns en lista på maten jag kommer äta varje dag, vilket i princip är vad jag äter ändå, fast i mindre portioner, där det enda jag kommer äta mer av nu är Whey, som jag annars bara äter 1-1,5dl av. P är protein, C är kolhydrater och F är fett.

3dl Whey (P90, C6, F6, 450kcal)
35g Klägg P6, C6, F20, 225kcal
125g Bönor/Linser (P26, C60, F2, 400kcal)
400g Grönsaker (P16, C13, 100kcal)
62.5g Ris (P5, C50, F1, 225kcal)
60g Havregrynsgröt (P8, C30, F4, 210kcal)
60g Rapsolja (F50, 540kcal)
150g Pasta (P19, C110, F2, 525kcal)   
P170, C275, F86, 2675kcal


Det är nästan pinsamt hur mycket tid jag la ner förr på att tweaka dieter hit och dit. Min slutsats efter flera års experimenterande är i princip att nyttig mat är överskattad, åtminstone ur ett kortsiktigt perspektiv och för mig personligen. Jag har tagit massa spännande tillskott, och jag har även käkat mer än 1kg grönsaker om dagen, och jag har på det stora hela aldrig märkt någon skillnad i mående när jag ätit mer nyttigt. Snarare har nyttig mat gjort mig segare då den har mer volym och inte är lika lättsmält. Jag värderar maghälsa väldigt högt då jag haft väldigt mycket problem med det sedan jag var ett år gammal typ, och min mage trivs bättre på ris och spaghetti än massa bönor och kålsorter. En annan slutsats jag dragit är att jag mår mycket bättre när jag äter mycket kolhydrater, och även då snabba kolhydrater i form av vitt ris och spaghetti som inte består av fullkorn. Så detta är helt enkelt vad jag kör på nuförtiden. Billigt och bra.

Dagens bonus är bilder på mat jag hällt min hemmajästa vin i. Enjoy!




 

PS: Jag ska inte bli full fram till nästa seriespel har jag kommit fram till. Det har blivit lite väl mycket festande på senaste tiden med typ tre fester på en månad. Nu är det fokus som gäller!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar