tisdag 19 april 2016

Om mitt beslut att skriva på svenska


När jag gick i tankar på att starta den här bloggen så var jag övertygad om att den skulle vara på engelska. Jag föredrar ju att skriva på engelska och om jag vill att sidan ska kunna hittas av folk världen över så underlättar det om den är på ett språk som talas av fler än 10 miljoner personer. Och så är det roligt om folk faktiskt förstår vad som står här också när dom väl hittat hit. Jag ville att andra skulle kunna hitta det jag inte kunde hitta när jag funderade på det här med hormoner och träning. Jag ville att andra skulle hitta information och bli inspirerade. Förmodligen kommer det här inte att hända dock på någon större skala, och det har egentligen ingenting med språk att göra, och allt med det faktum att min blogg troligen kommer ha väldigt begränsad internet reach.


Det som fick mig att börja fundera på svenska som språk för bloggen var att det slog mig att om någon ska hitta min blogg till att börja med så krävs det att några fler än någon enskild någon har gjort bloggen tillräckligt stor för att kunna hittas till av denna någon någon till att börja med. Att tillräckligt många några har läst bloggen, dvs. Och då tänkte jag att svenskar nog ändå är ganska lata vad gäller deras engelska, trots att dom ska vara så himla bra på det enligt internationella standards. Jag insåg att jag kommer behöva marknadsföra bloggen från the ground up om jag vill att några fler än enskilda bekanta ska läsa skiten, och den sortens marknadsföring görs bäst just lokalt och därmed på svenska. I teorin är internet bortom nationella gränser, men jag tror att sådant teoretiserande inte hjälper mig något i praktiken, varpå jag just nu skriver på svenska och inte engelska. Svenengelskan blir ni inte av med dock då den är alldeles för ingrained i mitt sätt att tänka och skriva, men teh pure engelska slipper ni ju i alla fall. Och om någon faktiskt skulle hitta sig hit från annat håll där man inte snackar svenska så kan dom faktiskt kontakta mig. Which reminds me - jag borde ju fixa kontaktuppgifter även på engelska! Edit: It's fixed!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar