lördag 16 april 2016

Men tyngdlyftning då?


Jodå, tyngdlyftningen får vara med vid sidan om och bli totalt ignorerad. Ja men den är åtminstone aktivt ignorerad! För jag tänker faktiskt på tyngdlyftning ibland. Och jag blir påmind om den av vissa på klubben också. Jag blir sällan sugen dock, annat än på cleans. Överkroppen är inte särskilt skoj för mig, känner mig så satans ineffektiv och så får jag ont i leder och axlar lätt också.


Men om jag inte kvalificerar till SM om en månad så tänkte jag inkorporera tyngdlyftning i mitt vanliga träningsschema för att se om lite lärarledd, fokuserad teknikträning kan göra att överkroppen kommer gilla tyngdlyftning mer, och för att se hur mycket gains det finns att hämta i teknikförbättring.


Innan tänkte jag att jag borde köra tyngdlyftning och styrkelyft i block, fokuserat och separerade från varandra, men det går ju inte för kör jag tyngdlyftning mer än 2-3ggr i veckan så blir min kropp inte särskilt glad. Och kanske är det för att min teknik är dålig, men ja, det är väl ingen anledning till att fortsätta slå huvudet mot väggen tillsvidare. Så jag tror jag kommer köra något 3-2-upplägg - styrkelyft tre gånger i veckan och tyngdlyftning två gånger, varje vecka. Äh vi får se vad min kropp pallar, jag vill ju köra ganska lätt och mycket teknik i tyngdlyftningen så kanske kan jag köra mer i början. Samtidigt vill jag veta hur mycket jag tappat så jag vet om jag har någon chans på SM nästa år, där jag med mina tidigare personbästa bara var 5kg från att kvalificera (om jag hade satt mina personbästa på tävling dvs, vilket inte hade hänt såklart). Men det är ju långt tills nästa års SM, liksom, så vem vet om jag kanske slår mina personbästa innan dess.

Mitt sheikoprogram på tre månader tajmande inte helt med toppningen till seriespelen så jag hade en vecka över för whatever för två veckor sedan, en vecka jag använde b la till att pröva på tyngdlyftning där jag fokuserade på teknik. Så här har ni lite klipp på det!


Sen påmindes jag faktiskt åter igen om att jag aldrig tappat en snatch bakåt i hela mitt liv, vilket ju jag borde ha försökt mig på med tanke på hur många snatches jag gjort. Eller ja jag borde rentav kanske ha tappat av misstag om inget annat! Jag minns första gången jag tappade en backsquat bakåt medvetet, bara för att få in känslan för det. Så att inte behövde vara rädd för att göra det av misstag. Och ja vikten hamnade ju inte på min häl eller lyckades strypa mig på något konstigt sätt, utan hamnade på golvet där den även fortsatte att vara trots att jag fick för mig att den kanske skulle hoppa upp igen på mitt smalben och knäcka det på mitten. Så här har ni mig när jag både medvetet droppar min första snatch någonsin, och sedan droppar min första snatch av misstag! Achievements unlocked!




Bonus bit:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar