söndag 14 augusti 2016

Artikel - Minskad skaderisk hos barn som styrketränar

Över 60.000 barn skadar sej av sport varje år. Styrketräning anses vara det mest effektiva sättet att förebygga skador hos barn och ungdomar.
/.../
den unga fotbollsspelaren löper 1500-4500 gånger större chans att råka ut för en skada än den som tränar styrketräning eller tung styrketräning.

Länk.

Min mamma tror liksom fortfarande att det här med att lyfta vikter är jättefarligt, även om det till viss del är för att min mamma tror att jag är en klen person som kommer skada mig vad jag än gör, typ. I framtiden hoppas jag även att styrkelyft och liknande kraftsporter ska kunna ses som lika spirituella och harmoniserande som exempelvis yoga, som gjorde mig allt annat än harmonisk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar