onsdag 10 augusti 2016

Artikel - Rekordlånga köer för könskorrigering i Skåne

"Kötiden till Könsidentitetsmottagningen i Lund har ökat under de senaste åren. 2013 var väntetiden 2-3 månader, och i år är kötiden uppe i 14 månader. Under de senaste fyra åren har antalet patienter ökat med runt 25-50 procent om året. Men resurserna har inte ökat. Bemanningen på mottagningen har i stort sett varit oförändrad under de senaste åren trots den kraftiga ökningen av antalet sökande."

Länk.

Alltså det här stämmer säkert, men något som bör läggas till är att jag redan när jag för andra gången ansökte om en könsutredning i Lund, 2008, fick vänta i över ett år. Jag minns det som nästan ett och ett halvt år, men det var så länge sedan att jag har börjat tvivla. Det jag minns med säkerhet är att när jag väl fick träffa könsutredarna så förnekade dom att jag hade väntat så länge, varpå jag gick hem och dubbelkollade med mina dagboksinlägg på det svenska ts-forumet som fanns på den tiden, och kom fram till att dom snackade skit. Artikeln får det att låta som att det blivit längre och längre kötider i Lund, vilket implicit skulle innebära att det 2008 inte alls var särskilt långa väntetider, vilket då jag kan intyga inte stämmer. Jag har dock för mig att det även då, eller åtminstone några år senare, var kortare väntetider i Karlskrona. Det är även fullt möjligt att dom gjorde någon miss i mitt fall, då jag snackade med en tjej på ts-forumet som hade fått vänta kortare tid än mig, alltså under samma tidsperiod. När jag konfronterade utredarna i Lund med det var deras svar att jag inte skulle tro på allt folk sa på nätet. Det är även möjligt att dom lät mig vänta längre tid då jag redan hade varit där tidigare en gång, men av någon anledning inte ville erkänna det inför mig. Önskar att jag hade grävt djupare i det här så att både jag och utredarna fick se svart på vitt vafan det var som egentligen hände där, men jag antar att jag var för rädd att konfrontera dom ytterligare då dom redan verkade tycka att jag var en problematisk patient och tolkade mina konfrontationer som symptom på narcissism och borderline.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar