torsdag 18 augusti 2016

Artikel/Nyhet - Semenyas stora chans

– Jag vet att folk började undra om jag var en man eller kvinna. All min heder försvann. Mina vänner började fråga vad det var som var fel med mig och det började undvika mig. På träningsarenorna brukade vi tjejer dela rum men jag var tvungen att bo ensam. Jag är glad att ingen annan utsätta för samma övergrepp som jag, sa hon när fallet uppmärksammades 2014.

Förra hösten stod hon som vinnare i idrottens skiljedomstol. Cas [Court of Arbitration for Sport]
ansåg inte att IAAF [International Association of Athletics Federations]
presenterat bevis nog för att säga att höga testosteronnivåer är en avgörande fördel gentemot andra idrottare. I stället öppnade man upp regelverket fram till 2017 när IAAF ska lägga fram nya, bättre bevis.

– Min kamp för att få vara på banan var väldigt viktig, jag har gett allt för min idrott och jag förtjänade en seger och det fick jag. Det är också viktigt att inte förnedra någon idrottare, sa Chand.

Först och främst - fyfan var den behandling Caster har fått utstå under alla dessa år. Inte ok. Sedan - intressant att IAAF inte lyckades bevisa att höga testosteronnivåer var en fördel gentemot andra idrottare (i detta specifika fall?). Jag trodde det var pretty much a given at this point, men ja, det kan ju vara så att orsak och verkan inte har påvisats på ett vetenskapligt accepterat sätt. Ska bli intressant att se vad som händer nästa år..  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar