söndag 21 augusti 2016

Inspiration/Artikel - 5 Radical Ways People Do Non-Monogamy That You Need to Know About

 

För mig är det här att vara trans och queer intimt sammanknutet. Jag visste väl att man kunde byta kön och sådär även när jag gick i högstadiet, och jag såg t om en dokumentär om en transfeminin person under den perioden, tänkte att "ja, det där är jag!", och hade glömt bort min insikt dagen efter. Det hela hade ingen staying power, så att säga. Inte förrän jag började gymnasiet och på något vänster (på egen hand faktiskt, snarare än för att jag utsattes för en ny social miljö) hittade mig till Linda Skugge, feminism, veganism, miljöpolitik, och slutligen queerkultur och queerteori. Det var även i samband med detta som jag började premiera feminina kvalitéer, klä mig i kvinnokläder och utforska vad det innebär att vara man, och kvinna, eller något bortom den dikotomin helt och hållet. Det var också här någonstans som jag hörde talas om flersamhet, om relationsanarki, om att man kunde vara poly. Det var i samband med att jag införskaffade mig kunskap som möjligheternas horisonter expanderade och min egen livsstil blev mer queer, och mer politisk.


Sedan dess har jag i princip enbart levt flersamt, med undantaget för perioder av monogami med min före detta trolovade. Det här med att leva poly har verkat vara det enda vettiga, även om jag har en mycket mindre tendens att politisera mitt privatliv these days och istället fokuserar på att leva autentiskt. Visst möts dessa olika fokuspunkter ibland, och det är inte så att jag idag tycker monogami som kulturell företeelse och norm är helt utan problem eller politiskt tvivelaktiga ramifications, men jag har på det stora hela mer förståelse för att folk väljer att leva enligt normer, eller inte orkar utforska alternativ. Även om jag ibland fortfarande kan bli irriterad över hur close-minded folk är när dom är helt säkra på att exempelvis monogami är det enda dom någonsin skulle kunna klara av, när dom inte ens har tittat på de verktyg som finns för att hantera icke-monogami. Att de tänker att de verktygen rentav inte ens skulle kunna ge något även om man lever i en monogam relation.


I vilket fall, här är en liten comic strip som jag gillade en hel del. Som ställer intressanta frågor och belyser några viktiga aspekter av det här med icke-monogami. There's so much more out there, you know. But remember to take care of each other, darlings. Love is the law, law under will.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar