torsdag 11 augusti 2016

Artikel - VM-mästarinnan om sin sexuella läggning: "Gillar människor"


 
Jag var på en föreläsning av Marco Vega från Sexvägledarna/Viljan på Malmö Pride som hette och handlade om Inkluderande Idrott, och med mig därifrån fick jag en fråga - hur många inom styrkelyftsvärlden är öppet HBTQ-personer? Jag ställde frågan i en facebook-grupp (Vi som tävlar i klassisk styrkelyft!!!) och fick svaret att det finns ett par, men att dom inte är öppna med det. En person sa att dom var öppet bisexuella, men såvitt jag vet var denna person ingen profil inom styrkelyftsvärlden och därmed inte lika intressant som någon som är på tillräckligt hög nivå för att vara rädd för att förlora sponsorer eller en plats i landslaget om de är öppna. Jag fick napp vad gäller en högprofilare till slut, och en länk till en artikel om Angelica Brage, som är både världsmästare, svensk, öppet bisexuell, och lite extra mycket inspiration for people like us (eller åtminstone mig). Här kommer några citat.

– Många känner nog att de helst vill bli omskrivna för sina prestationer. Jag tror ju att det skulle vara positivt om fler idrottare kom ut under sin aktiva karriär och på så sätt kunde vara förebilder, för det är de ju redan. Personligen har jag valt, i de flesta intervjuer jag gjort, att vara ganska ärlig om hur jag mår och saker runtomkring. Jag ser inget fel i att vara mänsklig. Men samtidigt har ju inte jag samma tryck på mig som till exempel Anja (Pärson). Jämfört med henne så är jag ju jätteokänd. 
/.../
– Däremot tror jag att det skulle vara betydligt tuffare för killar inom min sport att komma ut som bisexuella eller gay. Jag känner inte någon man som är öppet homosexuell inom min idrott. Det är mer accepterat för tjejer.
Så är dock inte fallet överallt. Angelica berättar om en ukrainsk tjej som hon tidigare haft en "fling" med.
– Vi träffades en del på mästerskap och så. Hon är, vad hon vet i dag i alla fall, homosexuell. Hon har aldrig känt lust för någon man. Men för henne finns det inte en chans att vara öppen med det. Hon skulle troligtvis inte få representera sitt land då. Det är otänkbart för henne att prata med sin familj, sin landslagscoach...

It is what it is. You know what else is? Angelica Brages rygg. Den. Är. Så. Jävla. Awesome.


Om jag blir världsmästare, kan jag också ha en sån rygg då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar